Verksamheten/Tema

Grön Flagg

Varje år har vi ett nytt tema som bestäms av barnen på förskolan och mijörådet, som består av två representanter och en pedagog från varje avdelning. HT-23 och VT-24 är temat Livsstil och Hälsa.
Vi jobbar för en hållbar planet där vi lär oss hur vi ska ta hand om varandra och miljön. Grön flagg drivs av Håll sverige rent. Klicka HÄR för mer information.

Mulle

I samarbete med friluftsfrämjande så har vi utbildade Mullepedagoger här på förskolan. Det är ett krav för att få bedriva denna verksamhet. Höstterminen det år som barnen fyller 5 år så får de börja i Mulle. Tillsammans med två pedagoger går de till "Mulleskogen". Där får de lära sig om djur och natur, fikar ur medhavd ryggsäck och ibland så hälsar Mulle på.

Knytte

I samarbete med friluftsfrämjandet så har vi utbildade Knyttepedagoger här på förskolan. Det är ett krav för att få bedriva denna verksamhet. Höstterminen det år som barnen fyller 4 år så får de börja i Knytte. Två pedagoger går, tillsammans med barnen, ner till samlingsstället här på förskolans område. Där sjunger de sånger, leker lekar och fikar ur medhavd ryggsäck.

Grupper

Varje torsdag så träffas alla barn över alla avdelning, i grupper, oftast tillsammans med en pedagog från varje avdelning.
1-2 åringarna, Myrorna träffas för lite lek och sång för att få en bra start och lära känna varandra inför kommande 4 år tillsammans.
3 åringarna, Humlorna träffas ute på gården och har gruppstärkande lekar/övningar.
5-åringarna har, förutom Mulle, en vardag till i veckan som de träffas och har gruppstärkande lekar/övningar.

Nobel

Varje år så firar vi Nobel. Alla avdelningar får ett tema var; Kemi, Fysik, Litteratur eller Medicin. Det jobbar vi med i ett par veckor innan Nobelveckan. Vi utför experiment, läser böcker, lär oss om kroppen, tyngd, massa och annat som hör alla teman till. Veckan avslutas med firande i "blå salen" där det bjuds på snittar, juice med bubblor i, styrdans (och vanlig dans) och trerätters lunch.

Hälsoveckor

Två veckor per termin så har vi hälsoveckor här på förskolan. Dessa veckor fokuserar vi extra mycket på välmående och hälsa. Vi har (bland mycket annat) aktiviteter som yoga, fotbad, massage, miniröris, vi pratar om hälsa och mycket mer.

Allemansveckan

Varje termin så har vi Allemansvecka. Varje avdelning har ett tema varsin dag den veckan där de hittar på aktiviteter för alla på förskolan; Eld, Närmiljö, Djur & Natur och Skräpplockning.